آرشیو مهر ماه 1396

كلينيك دندانپزشكي و زيبايي

آيا در دوران بارداري مي توان به دندانپزشكي مراجعه كرد؟

رابطه دندانپزشكي و بارداري

عمده سوالاتي كه خانم هاي باردار در طول دوران بارداري خود اغلب از دندانپزشكان دارند عبارتند از:

آيا استفاده از آمپول بي حسي در دوران بارداري براي مادر و كودك مضر مي باشد يا خير ؟

در پاسخ به اين سوال مي توان گفت آدرنالين موجود در اين ليدوكائين ممكن است بعد از تزريق باعث افت فشار در خانم باردار شود لذا براي بيماراني كه مشكل فشار و يا ناراحتي قبلي دارند استفاده نمي شود . بنابراين متخصص زنان و زايمان براي اينكه در طول ارائه خدمات دندانپزشكي مادران باردار دچار افت فشار نشوند معمولا توصيه مي كنند كه از تزريق آمپول هاي حاوي آدرنالين اجتناب شود .

آيا راديو گرافي دندانپزشكي براي مادران باردار مضر است ؟

در مادران باردار با توجه به اينكه جنين در حال رشد و تكامل مي باشد هر نوع اشعه راديوگرافي براي آن مضر بوده و بايد اكيدا از اين كار پرهيز شود.

موضوعي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مادران بارداري كه دندان دردهاي شديدي دارند و دكتر معالج آنها مجبور به عصب كشي مي باشد تا مرحله اي كار دندان خانم باردار را انجام مي دهد كه بشود بدون راديو گرافي كار را پيش ببرد كه در بيمار ساكت شود سپس دندان بيمار را پارنسمان كرده كافيست بقيه درمان بعد به بعد از زايمان موكول كند.

تاثيراتي كه دوران بارداري بر دهان و دندان دارد :

در دوران بارداري با توجه به تغييرات هورموني كه در بدن مادر رخ مي دهد تغييراتي در لثه هاي مادر ايجاد مي شود كه در مجموع باعث تورم جزئي لثه ها شده و همين امر رعايت بهداشت دهان و دندان را مشكل مي كند مادران بايد توجه داشته باشند كه در طول دوران بارداري لثه ها به مراقبت بيشتري نياز دارند تا مشكلات به حداقل برسند لذا توصيه مي شود دوبار جرم گيري در طول دوران بارداري به رعايت اين بهداشت كمك بسزايي خواهد كرد.

خانم ها بايد توجه داشته باشند قبل از اقدام به بارداري حتما به وضعيت دندان ها رسيدگي كنند تا در دوران بارداري با مشكلات دهان و دندان مواجه نشوند.

خوشبختانه با فرهنگ سازي كه اخيرا در اين زمينه در جامعه صورت گرفته مي توان مشاهده كرد كه تعداد خانم هايي كه تصميم به بچه دار شدن مي گيرند قبل از حامله شدن به دندان پزشك زيبايي خود مراجعه كرده و درمان هاي دنداني خود را انجام مي دهند در حال افزايش است تا در طي دوران بارداري مشكلي نداشته باشند . لذا توصيه اغلب دندانپزشكان  به خانم هاي باردار اين است كه بعد از انجام كليه خدمات دندانپزشكي حداقل دوبار براي چك كردن لثه ها در طي حاملگي به دندانپزشك خود مراجعه نموده تا در صورت نياز جرم گيري هم برايشان انجام شود.