اصلاح طرح لبخند در چه سني بايد انجام شود ؟

اصلاح طرح لبخند بدون محدوديت جنسي انجام مي شود و هميشه مراجعين از بين مردان و زنان هستند. اما اينكه چه سني براي انجام اصلاح طرح لبخند و درمانهاي دندانپزشكي زيبايي مناسب است، جاي سوال دارد. برخي تصور مي كنند با افزايش سن آنها، زمان اصلاح طرح لبخند براي آنها به اتمام رسيده است. برخي ديگر نيز كه در سنين نوجواني هستند، هميشه براي آنها سوال است كه آيا مي توانند براي اصلاح طرح لبخند اقدام كنند يا خير و آيا سن آنها در نتيجه درمان تاثيري دارد؟

پاسخ به همه اين سوالات را مي توان در نوع درمان و روش هاي مختلفي كه براي اصلاح طرح لبخند استفاده مي شود، جستجو كرد. در زير با توجه به انواع روش هاي اصلاح طرح لبخند به تاثير سن در اصلاح طرح لبخند مي پردازيم.

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسي و شرايط سني آن

ارتودنسي يكي از درمان هايي كه به تحمل بالايي نياز دارد. اين روش درماني بين 6 ماه تا دو سال به طول مي انجامد و در اين مدت نيز معاينات، بررسي ها و ترميم هاي زيادي را مي طلبد. از اين نظر ممكن است كودكان تحمل برخي از مراحل درمان ارتودنسي را نداشته باشند. با اين وجود بايد گفت از آنجا كه ارتودنسي براي حركت ريشه دندانها صورت مي گيرد تا نهايتا دندانها مرتب شوند، به هر ميزان كه سن بيمار كمتر باشد، ريشه دندان در مدت كوتاه تري حركت كرده و به جاي استاندارد خود مي رسد كه در سنين پايين تر (بين 10 تا 18) ريشه دندان ها به اندازه كافي محكم نشده اند و به راحتي حركت مي كنند و همين عامل موجب كمتر شدن طول درمان ارتودنسي مي شود.

با وجود اين، هيچ محدوديت سني براي ارتودنسي وجود ندارد و تمامي بيماران در هر سني كه باشند مي توانند براي انجام اين روش اقدام كنند. هر چند گفته مي شود كه در سنين بالاتر، طول درمان بيشتر است و نتيجه نيز با سختي بيشتري حاصل مي شود، با اين وجود هر كس در هر سني مي تواند از اين روش اصلاح طرح لبخند استفاده كند.

 

سن براي ايمپلنت

يكي ديگر از روش هاي اصلاح طرح لبخند، جايگزين كردن دندان است. در كساني كه به هر دليلي يكي از دندانهاي خود را از دست داده باشند، ترميم دندانهاي آنها تنها با استفاده از روش كاشت دندان انجام مي شود. البته گفته مي شود اين روش تنها براي افرادي بالاي 18 سال قابل استفاده است. در صورتي كه يكي از دندانهاي كودك كنده شود، نمي تواند از اين روش استفاده كند. تنها راهي كه براي او باقي مي ماند، استفاده از پروتزهاي مصنوعي براي پركردن جاي خالي دندان است كه تا سن 18 سالگي در دهان باقي مانده و پس از رسيدن به سن مناسب، مي تواند از روش كاشت دندان يا ايمپلنت استفاده كند. در واقع در سنين كودكي استخوان فك به رشد كافي نرسيده تا بتواند به پايه ايمپلنت متصل شود.

 


سن مناسب براي سفيد كردن دندان

سفيد كردن نيز يكي ديگر از روش هاي مرسوم براي اصلاح طرح لبخند است كه البته براي آن شرايط سني تعيين نشده، اما توجه به برخي از نكات مي تواند در نتيجه نهايي تاثير گذار باشد. براي سنين نوجواني و كودكي استفاده از اين روش توصيه نمي شود. زيرا دندانها مقاومت كافي در مقابل بليچينگ را ندارند. بويژه ميناي دندانهاي شيري كه نسبت به دندانهاي دائمي از مقاومت كمتري برخورداند. البته در سنين پايين دندانها كمتر دچار تغيير رنگ مي شود و با افزايش سن است كه رنگ آنها تغيير كرده و به بليچينگ نياز پيدا مي كند.

سن مناسب براي لامينيت

لامينيت و روكش كردن زماني استفاده مي شود كه دندانها بد رنگ، بد شكل و يا از هم فاصله داشته باشند. هر چند براي اين روش درماني هيچ محدوديت سني وجود ندارد و بيماران در هر سني كه باشند مي توانند از آن استفاده كنند، اما از آنجا كه در اين روش مقداري از دندانها تراش داده مي شود، بهتر است براي نوجوانان و كودكان استفاده نشود. زيرا در صورتي كه بخواهد روكشها را كنار بگذارد، امكان آن وجود ندارد و مجدد از روكش استفاده كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.