انواع اصلاح طرح لبخند

كلينيك دندانپزشكي و زيبايي

انواع اصلاح طرح لبخند

انواع اصلاح طرح لبخند

 

1.اصلاح طرح لبخند لثه اي

 

عمل ليفت لثه يا اصلاح طرح لبخند لثه اي كه با ليزر انجام مي شود يك درمان زيبايى بر روى  لثه ها ميباشد كه باعث بهبود و تقارن خط لثه مى شود ،در اين روش خط لبخند لثه اى در بهترين نماى خود قرار داده ميشود و باعث ميشود مقدار كمترى از لثه ها ديده شده و فرم و تناسب دندان ها نيز بهتر ديده شوند ،در ليفت لثه پس از بى حسى لثه ها با استفاده از تيغ بيستورى يا ليزر لثه ها را طبق طرحى كه از قبل مشخص شده بر مى داريم 
اين درمان كاملاً بدون درد ميباشد و نهايتاً يك ساعت زمان كار ميباشد 
در اين روش درمانى به دليل برداشت حداقلى لثه (غير تهاجمى) نياز به زدن بخيه نيست و احتمال عفونت پس از جراحى هم تقريباً وجود ندارد 

روش هاى درمان لبخند لثه اى چيست ؟

براى افرادى كه هنگام خنديدن مقدار زيادى از لثه ى آنها (Gummy Smile) ديده ميشود

چندين روش جهت اصلاح طرح لبخند وجود دارد

١.ليفت ساده لثه:

با استفاده از ليزر يا لوازم جراحى مقدارى از لثه را كه در محدوده سلامتى لثه (بدون تهاجم به عرض بيولوژيك لثه) وجود دارد برمى داريم و نياز به بخيه ندارد

٢.ليفت پيشرفته لثه اى

در اين روش براى اينكه بتوانيم حجم بيشترى از لثه را برداريم و براى اينكه عرض بيولوژيك لثه (لثه سالم) از بين نرود علاوه بر لثه مقدارى از استخوان اطراف دندان ها نيز برداشته ميشود و در اتمام كار بخيه زده ميشود

٣.اورتودنسى

با استفاده از بستن براكت بروى دندان ها مى توان موقعيت دندان ها نسبت به لثه ها را تغيير داد

٤.تغيير موقعيت لب

به دو روش اينكار قابل انجام است ،بوسيله جراحى و قطع عضله مخصوص بالا برنده ى لب و يا تزريق بوتاكس و فلج اين عضله

 

 

2. اصلاح طرح لبخند با كامپوزيت

كامپوزيت چيست؟

كامپوزيت ماده سفيد رنگ دندانپزشكي است كه براي دندانهاي قدامي استفاده مي شود. اين ماده بيشتر جنبه زيبايي داشته و از دوام و استحكام بالايي نيز برخوردار است. البته ميزان دوام استحكام ماده كامپوزيت به اندازه ماده آمالگام نيست اما كمتر از آن هم در درمانهاي ترميمي بي تاثير نيست. در فرايند چند مرحله اي اصلاح طرح لبخند بيماران، كامپوزيت ها نقش زيادي داشته و مي توانند دندانهاي پوسيده، ترك برداشته و لب پر شده بيمار را بخوبي درمان كنند. 

موارد استفاده كامپوزيت در اصلاح طرح لبخند

بهترين اصلاح طرح لبخند با كامپوزيت به چند شكل مختلف صورت مي گيرد كه عبارتند از:

1-      پر كردن دندان هاي پوسيده:

مهمترين استفاده كامپوزيت براي پركردن دندانها مي باشد. زماني كه دندان هاي بيمار به عارضه پوسيدگي مبتلا باشند، دندانپزشك ابتدا با بررسي هايي كه انجام مي دهد، عمق پوسيدگي را مشخص مي كند. اين كار از طريق اشعه x انجام مي شود. در اين صورت دندانپزشك به راحتي ميزان نياز دندان ها را به ماده كامپوزيتي مشخص مي كند. پس از اين مرحله، نوبت به تخليه دندانهاي بيمار مي رسد. براي اينكار دندانپزشك با استفاده از وسايل مخصوص پوسيدگي ها و تيره گيري هاي داخل دندان را خارج مي كند. سپس دندان عصب كشي مي شود. اين كار به منظور جلوگيري از درد دندان صورت مي گيرد.

با اتمام مرحله عصب كشي اين بار نوبت به پركردن دندان مي رسد. دندان به طور كامل تخليه و در آن فضاي مناسبي براي قرار گرفتن ماده كامپوزيتي ايجاد شده است. ناگفته نماند كه تمام مراحل گفته شده براي همه دندانها (چه دندانهاي خلفي و چه قدامي) به يك صورت انجام مي شود. آنچه در نحوه درمان و ترميم دندانها تفاوت ايجاد مي كند، استفاده از نوع ماده پر كننده است كه براي دندانهاي خلفي از ماده آمالگام و براي دندانهاي قدامي از ماده همرنگ دندان يا كامپوزيت استفاده مي شود.

اصول استفاده از كامپوزيت براي پر كردن دندان

زماني كه ماده كامپوزيت درون دندان جايگذاري مي شود، توسط نور ليزري به دندان چسبيده كه جاي آن محكم مي شود. يكي از نكات مهم در زمان جايگذاري ماده كامپوزيتي، دقت دندانپزشك است. به طوري كه ماده كامپوزيتي حالت چسبندگي كمتري دارد و در صورت نداشتن دقت كافي، ممكن است ميان كامپوزيت و دندان فاصله ايجاد شود و همين فضاي خالي عامل پوسيدگي دندان در آينده شود. به همين دليل دندانپزشك بايد ماده كامپوزيتي را به صورت لايه لايه وارد دندان كند و پس از هر بار ورود ماده، از نور ليزري استفاده كرده و تا اطمينان كامل از چسبيده شدن ماده بر روي دندان، آن را رها نكند.

2-      ترميم دندانهاي لب پر شده

زماني كه مقدار كمي از دندانها لب پر شده يا شكسته شده باشد، ترميم آن مي تواند از طريق ماده كامپوزيتي صورت بگيرد. گاهي روكش كردن دندان با تراش بيش از حد ميناي دندان همراه است كه به دندان آسيب جدي وارد مي كند. در اين صورت دندانپزشك با استفاده از ماده همرنگ دندان به راحتي جاهاي آسيب ديده دندان را پر مي كند. همچنين در صورتي كه دندان ترك برداشته باشد، اين عارضه مي تواند از طريق ماده كامپوزيتي درمان شود.

3-      استفاده از روكش هاي كامپوزيتي

روكش هاي كامپوزيتي با استفاده از مواد رزين تهيه مي شوند و به دليل سطح صاف و درخشنده اي كه دارند مي توانند براي دندانهاي آسيب ديده و تيره رنگ استفاده شوند. همينطور اگر تنها دو دندان بيمار از يكديگر فاصله دارند، درمان ارتودنسي ضرورتي ندارد و بيمار مي تواند به راحتي از طريق ونيرهاي كامپوزيت دندانهاي مرتب و منظم داشته باشد. استفاده از روكش هاي كامپوزيتي براي بستن فاصله ميان دندانها به اين صورت انجام مي شود كه روكش با قالب بزرگتر از دندانها ساخته و بر روي آنها قرار مي گيرد. در اين صورت به طور كامل فاصله دندانها پر شده و دندانها نزديك به هم ديده مي شوند.

 اين روكش ها مي توانند بين 4 تا 8 سال سالم باقي بمانند. البته ميزان دوام آنها به مراقبت هاي بيمار بستگي دارد. به طور كلي موارد استفاده از روكش هاي كامپوزيتي را مي توان در بهبود رنگ، ظاهر، اندازه و ساختار دندان دانست كه موجب اصلاح طرح لبخند شده و زيبايي و جواني را به بيماران هديه مي دهد. 

اصلاح طرح لبخند دندان يكي از موارد بسيار مهمي است كه توسط دندانپزشك زيبايي انجام ميشود . در كلينيك دندانپزشكي زيبايي – ترميمي دكتر مهدي ابوالقاسمي اصلاح طرح لبخند با استفاده از بهترين و با كيفيت ترين مواد و وسايل انجام مي شود .

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.